Köp av fysiska varor via nätet.
Köpvillkoren gäller för konsumentens köp av varor på www.watertrade.se Sidan ägs och drivs av:
- Watertrade ApS
- CVR-nr. 40868666
- Jernholmen 54
- 2650 Hvidovre
- support@watertrade.se
Betalning
Betalning kan ske med följande betalningsmetoder: Master Card och Visa.
Beloppet dras när varan skickas.
Om du har beställt flera varor i en beställning och en eller flera av varorna inte kan levereras direkt drar vi först betalningen för den eller dessa varor när varorna skickas.
Leverans
Vi levererar varor till adresser i Sverige och Finland.
Varorna levereras 1 - 3 vardagar] efter din beställning.
Vi erbjuder leverans med DHL och Bring med utdelning och/eller till ombud
Ångerrätt
Du kan ångra ditt köp utan att uppge varför inom 14 dagar. Om du har beställt flera varor kan du välja att ångra köpet av enstaka eller alla varorna. Läs om tillbakabetalning av leveranskostnader vid delvis returnering under avsnittet ”tillbakabetalning av pengarna vid retur”.
Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då du eller annan person som du har valt (dock ej speditören) får varan fysiskt i handen
Om du har beställt flera varor i en order och vi inte kan leverera varorna samtidigt löper ångerrätten från den dag du får den sista varan fysiskt i handen.
Om fristen löper ut på en helgdag, lördag, nationaldag, julafton eller nyårsafton förlängs fristen till följande vardag.
Ångerrätten
Ångerrätt gäller inte vid köp av varor som är tillverkade efter dina specifikationer eller som har fått en tydlig, personlig prägel, som t.ex.
Ångerrätt gäller inte på varor som fort förfaras som t.ex.
Ångerrätt gäller inte vid köp av digitalt innehåll som t.ex. e-böcker, musik, film m.m. som inte levereras fysiskt om du har gett samtycke till att leverans sker inom ångerrättens frist och att du därmed går miste om ångerrätten.
Du kan gå miste om din ångerrätt om du bryter plomberingen på spel, film, musik, eller datormjukvara.
Så ångrar du ditt köp
Du ångrar ditt köp genom att ge oss tydligt besked om att du vill nyttja din ångerrätt. Du kan t.ex. skicka ett e-postmeddelande där du upplyser oss om att du ångrar köpet till support@watertrade.dk
Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan eller genom att låta bli att hämta ut den utan att samtidigt ge besked om att du ångrar köpet.
Du kan använda ångerrättens standardformulär som du hittar sist i dessa köps- och leveransvillkor, men det är inte obligatoriskt.
Ångerrättsfristen räknas som gällande om du skickar ditt meddelande om att du ångrar köpet innan ångerrättsfristen utlöper.
Returnering av varan och returkostnader
Om du har ångrat ett köp av en vara ska du skicka eller lämna tillbaka varan till DDP Sverige, Pumpvägen 2, 24341 Höör utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar ångra ditt köp. Fristen räknas som uppfylld om du returnerar varorna innan de 14 dagarna har passerat.
Varor kan inte skickas enligt efterkrav eller utan utdelning.
Du ska själv betala för returfrakten.
Ingen ångerrätt
Dessa avtal kan inte ångras:Leverans av varor som förväntas försämras eller bli föråldrade snabbt, Leverans av förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygieniska skäl inte är lämpliga att returnera och där förseglingen har brutits efter leveransen, och Leverans av varor som på grund av sin natur blandas med andra varor vid leveransen och inte kan separeras igen.
Kranar, vattensystem och andra produkter som har varit i kontakt med vatten.
Tillbakabetalning av pengarna vid ångerrätt
När du ångrar ditt köp betalar vi tillbaka alla pengar vi har mottagit från dig, exklusive eventella leveranskostnader.
Om du har köpt flera varor i en beställning och bara ångrar en del av ditt köp betalar vi inte tillbaka leveranskostnaderna
Vi betalar tillbaka beloppet utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi mottog ditt besked om att du ångrat dig. Vi kan dock reservera beloppet tills vi har mottagit varorna i retur eller tills dess att du har skickat dokumentation för att varorna är returnerade.
Vi genomför tillbakabetalning med samma betalningsmedel som du använde dig av vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har efterfrågat något annat. Under alla omständigheter tillkommer ingen form föe avgift för refunderingen.
Varans skick vid retur och emballage
Du ansvarar bara för ev. minskning av varuvärdet som beror på annan hantering av varan än vad som är nödvändigt för att bedöma varans art, egenskaper och funktion.
Du ska returnera varan i dess originalförpackning. Förpackningen får öppnas men inte förstöras. Om förpackningen saknas eller är förstörd kan det innebära en värdeminskning för varan som du ansvarar för.
Du bör även se till att varan är förpackad på lämpligt vis när du skickar den. Du ansvarar själv för paketet/varorna tills vi får tillbaka dem. Spara därför postens kvitto och ev. track and trace-nummer.
Reklamation – om det är något fel på varan
Vid köp av varor träder konsumentlagens regler i kraft. Du har 3 års reklamationsrätt om det är något fel på varan. Ett fel kan t.ex. vara ett tillverknings- eller materialfel eller felaktig information om varan. Däremot är vanligt slitage eller skador som du själv åsamkat varan inte anledning till reklamation.
Om det är ett fel på varan och du reklamerar den har du som utgångspiunkt rätt att få varan reparerad eller bytt mot en annan vara. Om detta inte är möjligt eller inte kan ske inom rimlig tid kan du, beroende på omständigheterna, få pengarna tillbaka eller ett avdrag på priset.
Upptäcker du ett fel ska du reklamera varan till oss inom rimlig tid. Vi rekommenderar att du klagar så snart som möjligt om det är fråga om transportskador. Reklamerar du inom 2 månader efter att felet upptäckts räknas det alltid som rimlig tid. Om reklamationen är berättigad refunderar vi dina rimliga och nödvändiga fraktkostnader. Spara därför ditt kvitto.
Om du vill klaga på ett fel ber vi dig om att så detaljerat som möjligt upplysa vad problemet är. Det är inte ett krav men det gör det enklare för oss att hitta felet vilket förkortar expeditionstiden för reklamationen.
Skicka varan förpackad på lämpligt vis.
PriceRunner Köpgaranti
När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något skulle gå fel. Köpgarantin kostar ingenting och gäller för inloggade medlemmar hos PriceRunner.
Du som inte redan är medlem hos PriceRunner och besökt oss genom dem kan också ta del av Köpgarantin genom att inom 60 minuter efter ditt köp registrera dig. Att bli medlem hos PriceRunner kostar inget och tar bara ett par minuter! Skaffa PriceRunner Köpgaranti idag.
För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara addresserad till dig personligen. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är skadad, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.
Om något gått fel med ditt köp ersätter Köpgarantin dig för såväl inköpskostnader som fraktkostnader. Du får även ersättning för direkt ekonomisk skada du lidit till följd av felet. Köpgarantin omfattar inte eventuell värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader.
På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta användarvillkor som gäller.
Möjlighet att klaga
Om vi inte kan komma överens om vad du har rätt till har du föjande möjligheter för att klaga:
Ett klagomål på en vara eller tjänst kan lämnas till ARN, Allmäna Reklamationsnämnden – www.arn.se
EU-Kommissionen online-portal för klagomål kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant för konsumenter som bor i ett annat EU-land. Klagomål lämnas här - http://ec.europa.eu/odr. Vid inlämning av ett klagomål ska du ange vår e-postadress: kontakt@webshop.dk.